http://www.ceice.gva.es/es/web/universidad/informacion-pau
EXÁMENES Y CRITERIOS DE CORRECCIÓN POR AÑOS
2019 EXAMEN 1 CRITERIOS 1 EXAMEN 2 CRITERIOS 2
2018 EXAMEN 1 CRITERIOS 1 EXAMEN 2 CRITERIOS 2
2017 EXAMEN 1 CRITERIOS 1 EXAMEN 2 CRITERIOS 2
2016 EXAMEN 1 CRITERIOS 1 EXAMEN 2 CRITERIOS 2
2015 EXAMEN 1 CRITERIOS 1 EXAMEN 2 CRITERIOS 2
2014 EXAMEN 1 CRITERIOS 1 EXAMEN 2 CRITERIOS 2
2013 EXAMEN 1 CRITERIOS 1 EXAMEN 2 CRITERIOS 2
2012 EXAMEN 1 CRITERIOS 1 EXAMEN 2 CRITERIOS 2
2011 EXAMEN 1 CRITERIOS 1 EXAMEN 2 CRITERIOS 2
2010 EXAMEN 1 CRITERIOS 1 EXAMEN 2 CRITERIOS 2
GUIA COMENTARI DE TEXT PAU 2018-19 PER ALS ALUMNES DEL IES COMARCAL
ÍNDEX
Pregunta 1. Tipus de fonts utilitzades en el
text (1 punt)
Pregunta 2. Nucli temàtic + idees principals + context històric (2,5 pts)
Pregunta 3. Conceptes (2 punts)
Pregunta 2. Nucli temàtic + idees principals + context històric (2,5 pts)
Pregunta 3. Conceptes (2 punts)
Pregunta 4. Dos preguntes llargues (2,5 punts +
2 punts)
Pregunta 1. TIPUS DE FONTS
UTILITZADES EN EL TEXT (1 PUNT)
Aquesta
és una pregunta que tots i totes heu de traure un punt. Primer de tot: hi ha
dos textos. Cal que citeu les fonts utilitzades. Per exemple: “El primer text és un fragment de “El
Manifest dels Perses”/”la constitució de 1845”/”un discurs de Manuel Azaña”, i
es tracta d’una font primària/secundària, per la seua forma és
informatiu/narratiu, i pel seu tema és de caràcter
polític/social/econòmic/cultural.” L’autor és... i va dirigit a...
No heu
d’enrotllar-vos més. No perdeu temps. Val només un punt.
Recordeu:
- font primària (És
un document original que dona testimoni d’un període històric. Per exemple
Lleis o articles de premsa) o secundària (Es document fet a
posteriori d’un període històric. Per exemple: una fragment d’una enciclopèdia
o un llibre de text).
- per la seua forma: informatiu o narratiu (més objectiu o
més subjectiu)
-
pel seu tema: 1. polític,
2. social, 3. econòmic, 4. cultural (també es pot ampliar
a legislatiu, demogràfic, fiscal, industrial,... però en cas de dubte millor
cenyiu-vos als quatre típics d’abans)
Pregunta 2. NUCLI TEMÀTIC + IDEES PRINCIPALS + CONTEXT
HISTÒRIC (2,5 PUNTS)
Aquesta és la
temuda pregunta del comentari de text.
Com
hi ha dos textos cada comentari val 1,25 punts. Per això no heu d’enrotllar-vos
massa, però heu de fer-ho bé. Millor feu primer un text i després l’altre.
2.a) Primer de tot dir el nucli
temàtic. P. ex.
“El text 1 pertany al nucli temàtic de...”.
Els
nuclis temàtics de la Història d’Espanya de 2n Batxiller podem trobar els
següents:
- Les arrels històriques
d’Espanya: De la Prehistòria fins la crisis i la decadència de l’Imperi espanyol al segle XVIII. (Dels
primers pobladors als colonitzadors, pobles preromans, Hispania i la
romanització, Regne visigot, Al-andalus, Regnes Peninsulars, els Reis Catòlics
i l’estat Modern, els Àustria i l’hegemonia espanyola).
- Crisi de l’Antic Règim (1788-1833): regnat de Carles IV, regnat de Josep I Bonaparte i la guerra de la “Independència” i el regnat
de Ferran VII.
- La construcció de l’Estat
Lliberal (1814-1874): el regnat de Ferran VII, amb el
sexenni absolutista (1814-1820), el trienni liberal (1820-1823) i la dècada
ominosa (1823-1833). El regnat
d’Isabel II, amb les regències de Maria
Cristina (1833-1840) i del general Espartero (1840-1843), la dècada moderada
(1843- 1854), el bienni progressista (1854-1856) i el final del regnat d’Isabel
II (1856-1868). El Sexenni Democràtic (1868-1874): la revolució de la Gloriosa
(1868), el govern
provisional de Serrano i Prim
(1868-1870), regnat d’Amadeu I de Savoia (1870-1873), I República Espanyola (1873-1874).
- La Restauració (1875-1931): regnat d’Alfons
XII (1875-1885), regència
de Maria Cristina
(1885- 1902), regnat d’Alfons XIII (1902-1931). Cal destacar que en
aquest últim regnat es donà la dictadura del general Primo de Rivera, de 1923 a 1930, i la dictablanda del general
Berenguer i de l’almirall Aznar (1930-1931).
- La Segona República Espanyola
(1931-1939): La
Guerra Civil (1936-1939) amb el govern provisional (1930), el bienni
progressista (1931-1933), el bienni conservador (1933-1936), el front popular
(1936), i la guerra civil (1936-1939).
[Atenció: la Segona República no va acabar el 1936. Durant la Guerra Civil la
Segona República existia, de fet era el govern legalment constituït a Espanya.
- El franquisme (1939-1975): Generalment sol començar-se el franquisme l’any 1939 però cal desvincular-la amb la Guerra Civil i el fi de
la República.
- La transició democràtica i la
seua consolidació (1975-...): mort de Franco, regnat
de Joan Carles I (1975-. 2014), el governs de Suàrez, l’intent de colp d’Estat
del 23-F de 1981, i la victòria electoral del PSOE el 1982. governs de Felipe González, J.M. Aznar, J.L. Rodríguez Zapatero. Regnat de Felip VI (2014-
) i govern de M. Rajoy.
2.b) Idees principals del text. Per exemple “En aquest fragment
del text titulat ---, l’autor comenta la seua opinió principalment sobre ---.
També assenyala/destaca el fet que ---, o explica les circumstàncies de ---,
etc.”. També podeu començar així “La
idea principal d’aquest text és....
Altres idees són.. ”, però encerteu. Si falleu ací, el text perd tot el sentit.
Aquest
és el punt propi del comentari de text, per tant heu de dir de què va el text,
de què parla, qui ho diu, a qui es dirigeix, quan i per què. També és
interessant si poseu alguna anotació sobre “com” ho fa: parts del text, títol,
firma, llenguatge, etc.
HEU DE COMENTAR-LO, NO NOMÉS CONTAR UN ROTLLO SOBRE
L’ÈPOCA DEL TEXT.
2.c) Context històric. Ara sí, ara podeu soltar un rotllet, però no massa llarg que no teniu
quasi temps. Ja sabeu que per a contextualitzar un text històric heu
d’emmarcar-lo en el seu temps, posant algunes notes sobre el què passava abans
“del text”, durant “el text”, i després “del text” (esdeveniments precedents, coetanis i
posteriors).
Màxim
deu o quinze línies. Tingueu en compte que tot el comentari d’un text només
compta 1,25 punts. Com són dos textos al final puja a 2,5 punts. Cal fer-ho bé
però sense excessives floritures o explicacions. Per això és molt important
saber bé les fases històriques
Guardeu el
rotllo per a la pregunta 4.
Si voleu podeu acabar amb la frase: “Aquest text és important per al
coneixement de la Història d’Espanya perquè ens permet saber/conéixer/entendre.... (les causes, els fets, les conseqüències,
els problemes, les
opinions, etc.)”. Això quedarà de categoria.
Pregunta 3. CONCEPTES (2 PUNTS)
Són la prova de si un alumne entén o no un tema. Per això
cal anar amb molt de compte. Com ja sabeu es tracta de saber definir, de saber
explicar amb concreció i correcció, uns conceptes que es troben en els textos
de l’examen.
Pistes per a
definir:
3.a) Primer heu de fer una definició
“de diccionari”, molt global, vàlida per a qualsevol situació històrica. Heu de tenir en compte que els conceptes
poden ser més generals (dictadura, democràcia, guerra, caciquisme, sobirania
nacional) o més concrets (primera guerra carlina, trienni liberal...).
-
Recordeu que les dos primeres paraules són
molt importants i quasi sempre són les mateixes: la primera fa referència al que és (com si fóra un sinònim o
una aproximació) i la segona a la família que pertany, per exemple constitució
o Estatut Reial podria ser “norma legal”, guerra “conflicte polític/violent”,
sobirania nacional “concepte polític”, nacionalisme “doctrina/teoria/ideologia
política”, Autonomia “territori amb autogovern dins de...”, transició “periode
històric caracteritzat per...”.
-
Després heu de dir algunes
característiques importants del concepte, on i quan es va donar.
3.b) Després heu de contextualitzar un poc la definició, és a dir heu
d’explicar el concepte en el moment que ens marca el text. No és el mateix
parlar de caciquisme a principis de la Restauració que al final, quan ja era
obertament criticat. Cal matisar i ampliar els significats. Podeu dir “Aquest concepte apareix al primer/segon
text, i en aquests moments aquest concepte també significava/es referia a...”
Amb
això estaria bé aquesta pregunta. No us heu d’enrotllar excessivament. Aneu amb
compte amb les paraules, intenteu utilitzar aquelles que entengueu, que siguen
de l’argot de les ciències socials i que siguen un poc “comodín”, és a dir que
es puguen utilitzar en les definicions de molts conceptes (per exemple: estructura, crisi, fallita, auge, expansió, circumstància,
fet, esdeveniment, procés, evolució, desenvolupament, política, societat,
economia, cultural, Estat, nació, país, influència, crítica, conseqüència,
antecedent, coetani, ideologia, teoria, doctrina, corrent, tendència, moviment
social, conservador, progressista, liberalisme, socialisme, tradicionalista,
radical, intransigent, dèbil, fort, personalista,...). En cas de dubte
millor no s’arrisqueu.
Pregunta 4. DOS PREGUNTES LLARGUES (2,5 PUNTS + 2 PUNTS)
a) ROTLLO: ara sí, ara podeu enrotllar-vos. Però atenció: llegiu bé
l’enunciat de la pregunta. Encerteu en el que us estan preguntant. Tingueu
clara la fase històrica (fase i subfase) a què fa referència la
pregunta. Per favor, llegiu-la dos vegades, o tres. Feu-vos un petit esquema
en un marge d’un full, en brut, amb les coses que més o menys voleu dir,
ordeneu les idees, i després passeu a redactar, a tota velocitat. Val la pena
pensar el que voleu escriure, perdre cinc minuts, i després escriviu amb lletra
clara com si us jugàreu la vida.
b) PUNTUACIÓ: són dos preguntes, una val 2,5 punts i l’altra 2 punts. Dosifiqueu el
temps. Les dos preguntes valen la pena. Si no us dóna temps a fer l’última
pregunta, deixeu-vos almenys uns minuts per a posar alguna cosa, perquè segur
que comptarà.
c) ATENCIÓ: a l’enunciat de la pregunta de 2,5 punts posa “Utilitza els textos a
desenvolupar”. És a dir, els textos formen part dels esdeveniments històrics
que es demanen en aquesta pregunta, per això quan els expliques has de fer
referència als textos que tens a l’examen. Per exemple pots dir: “... com es veu en el text 1.”; “Tal com diu
el text 2...”; “Un fragment d’aquest manifest/discurs/constitució és el text 1
on apareix...”, etc..