GUIA PAU (Prueba de Acceso a la Universidad)

TODA LA INFORMACIÓN DE LA PAU CON EXÁMENES Y CRITERIOS DE CORRECCIÓN:

 http://www.ceice.gva.es/es/web/universidad/informacion-pau


EXÁMENES Y CRITERIOS DE CORRECCIÓN POR AÑOS

2019   EXAMEN 1          CRITERIOS 1          EXAMEN 2          CRITERIOS 2

2018   EXAMEN 1          CRITERIOS 1          EXAMEN 2          CRITERIOS 2

2017   EXAMEN 1          CRITERIOS 1          EXAMEN 2          CRITERIOS 2

2016   EXAMEN 1          CRITERIOS 1          EXAMEN 2          CRITERIOS 2

2015   EXAMEN 1          CRITERIOS 1          EXAMEN 2          CRITERIOS 2

2014   EXAMEN 1          CRITERIOS 1          EXAMEN 2          CRITERIOS 2

2013   EXAMEN 1          CRITERIOS 1          EXAMEN 2          CRITERIOS 2

2012   EXAMEN 1          CRITERIOS 1          EXAMEN 2          CRITERIOS 2

2011  EXAMEN 1          CRITERIOS 1          EXAMEN 2          CRITERIOS 2

2010   EXAMEN 1          CRITERIOS 1          EXAMEN 2          CRITERIOS 2



GUIA COMENTARI DE TEXT PAU 2018-19 PER ALS ALUMNES DEL IES COMARCAL

ÍNDEX
Pregunta 1. Tipus de fonts utilitzades en el text (1 punt)
Pregunta 2. Nucli temàtic + idees principals + context històric (2,5 pts) 
Pregunta 3. Conceptes (2 punts)
Pregunta 4. Dos preguntes llargues (2,5 punts + 2 punts)

 

Pregunta 1. TIPUS DE FONTS UTILITZADES EN EL TEXT (1 PUNT)

Aquesta és una pregunta que tots i totes heu de traure un punt. Primer de tot: hi ha dos textos. Cal que citeu les fonts utilitzades. Per exemple: “El primer text és un fragment de “El Manifest dels Perses”/”la constitució de 1845”/”un discurs de Manuel Azaña”, i es tracta d’una font primària/secundària, per la seua forma és informatiu/narratiu, i pel seu tema és de caràcter polític/social/econòmic/cultural.” L’autor és... i va dirigit a...
No heu d’enrotllar-vos més. No perdeu temps. Val només un punt.

Recordeu:

-  font primària (És un document original que dona testimoni d’un període històric. Per exemple Lleis o articles de premsa)  o secundària (Es document fet a posteriori d’un període històric. Per exemple: una fragment d’una enciclopèdia o un llibre de text).
-  per la seua forma: informatiu o narratiu (més objectiu o més subjectiu)
-  pel seu tema: 1. polític, 2. social, 3. econòmic, 4. cultural (també es pot ampliar a legislatiu, demogràfic, fiscal, industrial,... però en cas de dubte millor cenyiu-vos als quatre típics d’abans)


Pregunta 2. NUCLI TEMÀTIC + IDEES PRINCIPALS + CONTEXT HISTÒRIC (2,5 PUNTS)

Aquesta és la temuda pregunta del comentari de text.
Com hi ha dos textos cada comentari val 1,25 punts. Per això no heu d’enrotllar-vos massa, però heu de fer-ho bé. Millor feu primer un text i després l’altre.

2.a)  Primer de tot dir el nucli temàtic. P. ex. “El text 1 pertany al nucli temàtic de...”.

Els nuclis temàtics de la Història d’Espanya de 2n Batxiller podem trobar els següents:

-  Les arrels històriques d’Espanya: De la Prehistòria fins la crisis i la decadència de l’Imperi espanyol al segle XVIII. (Dels primers pobladors als colonitzadors, pobles preromans, Hispania i la romanització, Regne visigot, Al-andalus, Regnes Peninsulars, els Reis Catòlics i l’estat Modern, els Àustria i l’hegemonia espanyola).  

-  Crisi de l’Antic Règim (1788-1833): regnat de Carles IV, regnat de Josep I Bonaparte i la guerra de la “Independència” i el regnat de Ferran VII.

-  La construcció de l’Estat Lliberal (1814-1874): el regnat de Ferran VII, amb el sexenni absolutista (1814-1820), el trienni liberal (1820-1823) i la dècada ominosa (1823-1833). El regnat d’Isabel II, amb les regències de Maria Cristina (1833-1840) i del general Espartero (1840-1843), la dècada moderada (1843- 1854), el bienni progressista (1854-1856) i el final del regnat d’Isabel II (1856-1868). El Sexenni Democràtic (1868-1874): la revolució de la Gloriosa (1868), el govern provisional de Serrano i Prim (1868-1870), regnat d’Amadeu I de Savoia (1870-1873), I República Espanyola (1873-1874).


-  La Restauració (1875-1931): regnat d’Alfons XII (1875-1885), regència de Maria Cristina (1885- 1902), regnat d’Alfons XIII (1902-1931). Cal destacar que en aquest últim regnat es donà la dictadura del general Primo de Rivera, de 1923 a 1930, i la dictablanda del general Berenguer i de l’almirall Aznar (1930-1931).

-  La Segona República Espanyola (1931-1939): La Guerra Civil (1936-1939) amb el govern provisional (1930), el bienni progressista (1931-1933), el bienni conservador (1933-1936), el front popular (1936), i la guerra civil (1936-1939). [Atenció: la Segona República no va acabar el 1936. Durant la Guerra Civil la Segona República existia, de fet era el govern legalment constituït a Espanya.

-  El franquisme (1939-1975): Generalment sol començar-se el franquisme l’any 1939 però cal  desvincular-la amb la Guerra Civil i el fi de la República.

-  La transició democràtica i la seua consolidació (1975-...): mort de Franco, regnat de Joan Carles I (1975-. 2014), el governs de Suàrez, l’intent de colp d’Estat del 23-F de 1981, i la victòria electoral del PSOE el 1982. governs de Felipe González, J.M. Aznar, J.L. Rodríguez Zapatero. Regnat de Felip VI (2014- ) i  govern de M. Rajoy.


2.b)  Idees principals del text. Per exemple “En aquest fragment del text titulat ---, l’autor comenta la seua opinió principalment sobre ---. També assenyala/destaca el fet que ---, o explica les circumstàncies de ---, etc.”. També podeu començar així “La idea principal d’aquest text és....
Altres idees són.. ”, però encerteu. Si falleu ací, el text perd tot el sentit.

Aquest és el punt propi del comentari de text, per tant heu de dir de què va el text, de què parla, qui ho diu, a qui es dirigeix, quan i per què. També és interessant si poseu alguna anotació sobre “com” ho fa: parts del text, títol, firma, llenguatge, etc.

HEU DE COMENTAR-LO, NO NOMÉS CONTAR UN ROTLLO SOBRE L’ÈPOCA DEL TEXT.

2.c)  Context històric. Ara sí, ara podeu soltar un rotllet, però no massa llarg que no teniu quasi temps. Ja sabeu que per a contextualitzar un text històric heu d’emmarcar-lo en el seu temps, posant algunes notes sobre el què passava abans “del text”, durant “el text”, i després “del text” (esdeveniments precedents, coetanis i posteriors).

Màxim deu o quinze línies. Tingueu en compte que tot el comentari d’un text només compta 1,25 punts. Com són dos textos al final puja a 2,5 punts. Cal fer-ho bé però sense excessives floritures o explicacions. Per això és molt important saber bé les fases històriques
Guardeu el rotllo per a la pregunta 4.

Si voleu podeu acabar amb la frase: “Aquest text és important per al coneixement de la Història d’Espanya perquè ens permet saber/conéixer/entendre.... (les causes, els fets, les conseqüències,
els problemes, les opinions, etc.)”. Això quedarà de categoria.


Pregunta 3. CONCEPTES (2 PUNTS)

Són la prova de si un alumne entén o no un tema. Per això cal anar amb molt de compte. Com ja sabeu es tracta de saber definir, de saber explicar amb concreció i correcció, uns conceptes que es troben en els textos de l’examen.
Pistes per a definir:

3.a)  Primer heu de fer una definició “de diccionari”, molt global, vàlida per a qualsevol situació històrica. Heu de tenir en compte que els conceptes poden ser més generals (dictadura, democràcia, guerra, caciquisme, sobirania nacional) o més concrets (primera guerra carlina, trienni liberal...).
-  Recordeu que les dos primeres paraules són molt importants i quasi sempre són les mateixes: la primera fa referència al que és (com si fóra un sinònim o una aproximació) i la segona a la família que pertany, per exemple constitució o Estatut Reial podria ser “norma legal”, guerra “conflicte polític/violent”, sobirania nacional “concepte polític”, nacionalisme “doctrina/teoria/ideologia política”, Autonomia “territori amb autogovern dins de...”, transició “periode històric caracteritzat per...”.
-  Després heu de dir algunes característiques importants del concepte, on i quan es va donar.

3.b)  Després heu de contextualitzar un poc la definició, és a dir heu d’explicar el concepte en el moment que ens marca el text. No és el mateix parlar de caciquisme a principis de la Restauració que al final, quan ja era obertament criticat. Cal matisar i ampliar els significats. Podeu dir “Aquest concepte apareix al primer/segon text, i en aquests moments aquest concepte també significava/es referia a...”
Amb això estaria bé aquesta pregunta. No us heu d’enrotllar excessivament. Aneu amb compte amb les paraules, intenteu utilitzar aquelles que entengueu, que siguen de l’argot de les ciències socials i que siguen un poc “comodín”, és a dir que es puguen utilitzar en les definicions de molts conceptes (per exemple: estructura, crisi, fallita, auge, expansió, circumstància, fet, esdeveniment, procés, evolució, desenvolupament, política, societat, economia, cultural, Estat, nació, país, influència, crítica, conseqüència, antecedent, coetani, ideologia, teoria, doctrina, corrent, tendència, moviment social, conservador, progressista, liberalisme, socialisme, tradicionalista, radical, intransigent, dèbil, fort, personalista,...). En cas de dubte millor no s’arrisqueu.


Pregunta 4. DOS PREGUNTES LLARGUES (2,5 PUNTS + 2 PUNTS)

 

a)  ROTLLO: ara sí, ara podeu enrotllar-vos. Però atenció: llegiu bé l’enunciat de la pregunta. Encerteu en el que us estan preguntant. Tingueu clara la fase històrica (fase i subfase) a què fa referència la pregunta. Per favor, llegiu-la dos vegades, o tres. Feu-vos un petit esquema en un marge d’un full, en brut, amb les coses que més o menys voleu dir, ordeneu les idees, i després passeu a redactar, a tota velocitat. Val la pena pensar el que voleu escriure, perdre cinc minuts, i després escriviu amb lletra clara com si us jugàreu la vida.

b) PUNTUACIÓ: són dos preguntes, una val 2,5 punts i l’altra 2 punts. Dosifiqueu el temps. Les dos preguntes valen la pena. Si no us dóna temps a fer l’última pregunta, deixeu-vos almenys uns minuts per a posar alguna cosa, perquè segur que comptarà.


c)  ATENCIÓ: a l’enunciat de la pregunta de 2,5 punts posa “Utilitza els textos a desenvolupar”. És a dir, els textos formen part dels esdeveniments històrics que es demanen en aquesta pregunta, per això quan els expliques has de fer referència als textos que tens a l’examen. Per exemple pots dir: “... com es veu en el text 1.”; “Tal com diu el text 2...”; “Un fragment d’aquest manifest/discurs/constitució és el text 1 on apareix...”, etc..